کمپانی سونی سال گذشته در کنفرانس توسعه دهندگان بازی در سان فرانسیسکو از هدست واقعیت مجازی خود تحت عنوان Project Morpheus پرده برداشت. اکنون پس از گذشت یک سال ، سونی تاریخ عرضه این محصول به بازار را نیمه اول سال 2016 اعلام کرده است. «شوهی یوشیدا»، رییس استدیوهای جهانی سونی درباره صنعت واقعیت مجازی در یک سال اخیر گفت: “یک سال پیش ما در این کنفرانس از پروژه مورفئوس رونمایی کردیم. و در یک سال اخیر نیز دیدهایم که چگونه صنعت واقعیت مجازی پر سر و صدا ظاهر شده است. حالا بسیار بیشتر از گذشته مردم از دستگاههای واقعیت مجازی به مناسبتهای مختلف استفاده میکنند. این اتفاق را نباید دست کم گرفت.” وی در ادامه به تلاشهای یک سال اخیر این شرکت در بهبود کیت توسعه این دستگاه بر اساس بازخوردهای مصرف کنندگان و توسعه دهندگان اشاره کرد. یوشیدا در ادامه از شور و شوق توسعه دهندگان گفت و اینکه اشتیاق این روزهای توسعه دهندگان برای دستگاههای واقعیت مجازی وی را به یاد روزهای نخستین توسعه بازیهای کامپیوتری میاندازد. Sony Project Morpheus VR headset همچنین یوشیدا آخرین مدل پروتوتایپ این دستگاه را نیز رونمایی کرد. دستگاهی با یک صفحه نمایش 1920×1080 پیکسل RGB OLED که دارای رفرش ریت 120 هرتز است و به ادعای یوشیدا “تأخیر فوق العاده کم پاسخدهی است.” صفحه نمایش این دستگاه 5.7 اینچ است و دارای میدان دید 100 درجه خواهد بود. 9 لامپ LED برای ردگیری پوزیشن نیز حالا در این هدست قرار دارد که سه عدد بیش از مدل اولیه قبلی است. یوشیدا علت این افزایش را بهبود و تصحیح ردگیری اعلام میکند. طراحی کلی دستگاه نیز به گونه ای بهبود یافته که برداشتن یا گذاشتن آن بر روی سر راحت تر باشد. در حالی که سونی بدون سر و صدا بر روی مورفئوس کار میکرد، دستگاههای واقعیت مجازی جدید یکی پس از دیگری وارد بازار شدهاند. سامسونگ Gear VR خود را با همکاری آکیولس تولید کرد، اچتیسی نیز به کمک Valve دست به تولید یک دستگاه واقعیت مجازی مبتنی بر پلتفرم Steam VR این شرکت زد. حتی کمپانیهایی چون دالبی و لایترو نیز که ارتباط کمتری با این تکنولوژی دارند، اخیرا به دنیای واقعیت مجازی وارد شدهاند. و البته در نهایت آکیولس همچنان ارائه نمونههای اولیه و مخصوص توسعه دهندگان را ادامه میدهد و تا چند ماه دیگر ورژن مصرف کنندگان آن را به بازار خواهد فرستاد.